Tummen upp för skatt på plastpåsar i Jakobsberg

Järfälla_plastpåseskatt
Sven i Jakobsberg har inga problem med att påsarna ska börja kosta.
Plastpåsen är en riktig miljöbov och nu vill regeringen komma åt utsläppen med en ny plastskatt.
Jakobsbergsborna är positiva – trots att det blir de själva som får stå för notan.
– Det är bra. Klimatet är det viktigaste, säger Sven från Järfälla. 

På Coop i Jakobsbergs C höjer en butiksanställd på ögonbrynen.

– Ska plastpåsarna kosta ännu mer nu? Ojoj.

Anledningen till att frågan kommer på tal är ett nytt förslag från regeringen där skatten på plastpåsar i matbutiker höjs rejält. En vanlig påse kan komma att kosta mellan fem och sju kronor och dessutom kan de små prassliga påsarna som används till frukt och grönsaker också börja kosta pengar.

– Det är bra för miljön att priset höjs tycker jag. Klimatet är det viktigaste vi har, säger Sven som är i butiken för att köpa cashewnötter.

I fickan har han en egen plastpåse.

Kritiskt på nätet

När Mitt i publicerade nyheten om den nya skatten i sociala medier lät de arga reaktionerna inte vänta på sig. Men när vi frågar runt i butiken och på torget i Jakobsberg är det annat ljud i skällan.

Järfälla_plastpåseskatt

Plast överallt bland frukten. Foto: Åsa Sommarström.

– Förvisso är det svårt att tro på forskare när de säger så olika saker. Men du ser ju hur det ser ut i haven. Plast är skit och vi måste göra något åt saken, säger Ulla Larsson, pensionär som precis som vanligt handlar med en dramaten.

– Innan jag köpte den här hade jag alltid tygpåse. En tygpåse kanske inte är toppen med tanke på hur den produceras men det är i alla fall något, säger hon.

Skatten som ska träda i kraft 1 maj nästa år innebär tre kronor per plastbärkasse. Dessutom blir det en skatt på 30 öre på de små genomskinliga påsarna som används till frukt och grönsaker.

Det är totaltokigt

Mats Hedenström

På Svensk Handel är man, till skillnad från dem vi träffar i Jakobsberg, skeptiska. Särskilt eftersom de utgår ifrån att den skatt som läggs på butikerna när de köper in påsarna till sist betalas av konsumenten.

– Det här är totaltokigt. Man är inte ärlig mot medborgarna och konsumenterna om varför man gör det. Det vore bättre om man sa att man jagar intäkter, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk handel till SVT.