Nu blir SL-biljetten dyrare – så fortsätter prisökningen

Den 3 januari höjs priserna i SL-trafiken. Men priset kommer fortsätta stiga till 2022. Så mycket kommer SL-kortet att kosta.
Priserna i SL-trafiken höjs fredag den 3 januari. Men de nästkommande två åren fortsätter prisökningarna.
I dag, 3 januari, höjer SL biljettpriserna. En 30-dagarsbiljett blir 40 kronor dyrare och kostar nu 930 kronor.
Och det blir samma visa de närmaste åren, om än inte lika mycket.
Trafikförvaltningen räknar med att intäkterna från biljetter ska öka med 2,9 procent om året 2021-2023.

2020 års höjning av biljettpriserna väntas ge klirr i kassan.

Totalt räknar Trafikförvaltningen i Region Stockholm med att biljettintäkterna ger ett tillskott i budgeten på 9,3 miljarder.

Det är en ökning med 7,9 procent, eller 683 miljoner kronor, jämfört med 2019.

Av dem beräknas 360 miljoner kronor komma från prishöjningen i SL-trafiken.

Siffrorna kommer från den verksamhetsplan som nyligen godkänts i trafiknämnden.

Biljettintäkter ska öka

Där står också att man räknar med att biljettintäkterna ska ge en intäktsförstärkning på 2,9 procent om året under 2021-2023. En del kommer ett förväntat ökat resande om 1,6 procent att stå för.

Men priserna kommer också att höjas. 30-dagarsbiljetten blir till exempel 20 kronor dyrare både 2021 och 2022. Kortet kommer då kosta 970 kronor till ordinarie pris. För 2023 finns inget beslut ännu.

Enligt verksamhetsplanen behövs varenda krona då kollektivtrafiken nu byggs ut kraftigt för att möta befolkningsökning och miljömål.

Lista

Här är alla nya priser för 2020

Enkelbiljetter:

Köpt med reskassa: 37 kronor – Höjs med 6 kronor.

25 kronor för reducerat – Höjs med 3 kronor.

Köpt i appen, spärr/automat, hos ombud eller som engångskort: 37 kronor – Sänks med 8 kronor.

25 kronor för reducerat – Sänks med 6 kronor.

Köpt kontant hos konduktör: 50 kronor för vuxna – Sänks med 14 kronor.

34 kronor för reducerat – Sänks med 8 kronor.

Periodbiljetter

24 timmar: 155 kronor – Höjs med 25 kronor.

105 kronor för reducerat – Höjs med 15 kronor.

72 timmar: 310 kronor – Höjs med 50 kronor.

210 kronor för reducerat – Höjs med 140 kronor.

7 dagar: 405 kronor – Höjs med 67 kronor.

270 kronor för reducerat – Höjs med 45 kronor.

30 dagar: 930 kronor – Höjs med 40 kronor.

620 kronor för reducerat – Höjs med 30 kronor.

90 dagar: 2 700 kronor – Höjs med 120 kronor.

1 810 kronor för reducerat – Höjs med 110 kronor.

365 dagar: 9 770 kronor – Höjs med 460 kronor.

6 550 kronor för reducerat – Höjs med 310 kronor.

Skolbiljetter

Skolbiljett vårtermin: 980 kronor – höjs med 40 kronor

Skolbiljett hösttermin: 770 kronor – höjs med 30 kronor

Skolbiljett 90 dagar: 610 kronor – höjs med 30 kronor

Skolbiljett 120 dagar: 730 kronor – höjs med 30 kronor

Fritidsbiljett vårtermin: 1 020 kronor – höjs med 40 kronor

Fritidsbiljett hösttermin: 860 kronor – höjs med 40 kronor

Fritidsbiljett 90 dagar: 730 kronor – höjs med 30 kronor

Fritidsbiljett 120 dagar: 790 kronor – höjs med 30 kronor

80 miljarder investeras

De närmaste tio åren beräknas alla investeringar kosta 80 miljarder. Det är främst utbyggnaden av tunnelbanan till Barkarby, Nacka och Solna som kostar, men även nya tåg i tunnelbanan och på Roslagsbanan.

Dessutom intensifieras utbyggnaderna av Slussen, Saltsjöbanan, Roslagsbanan och Tvärbanan, vilket ställer krav på trafikomläggningar och ersättningstrafik.

Till det kommer att delar av tunnelbanan är gammal och sliten och behöver rustas.

Fakta

Det händer i kollektivtrafiken under 2020

– Nya C30-tågen börjar användas i tunnelbanan.

– Uppgraderade C20-tågen i tunnelbanan kommer i trafik.

– Nya X15p-tågen testkörs på Roslagsbanan.

– Betalkort kan användas i stället för accesskort i kollektivtrafiken.

– Stombuss 4 utreds för att bli expressbuss.

– Fler självkörande bussar införs.

– Nya Spårvägsmuséet öppnar.

– Cykel kan tas med på tvärbanan, på prov.

– Sjövägen går hela vägen från Nybroplan via Nacka till Mor Annas brygga på Lidingö.

– Pendelbåt  Nybroplan-Vaxholm via Tynningö startas på prov till hösten.

– Nytt försök med flexibla nattstopp på bussar.

Källa: Region Stockholm