Trafikverket utreder vad som gick fel med Skuru-sprängningen

Vämdö–Nacka: Sprängmissen vid nya Skurubron – Trafikverket kan inte garantera att det inte händer igen
Bergmassor rasar ned över påfarten och gång- och cykelvägen.
En rutinsprängning som gick fel. Nu utreder Trafikverket orsaken.
Bland annat ska Trafikverket undersöka om en annan sprängmetod ska användas vid sprängningsarbetena för nya Skurubron.

I måndags fick trafiken på Värmdöleden stoppas i samband med att ett sprängarbete inte gick som planerat.

Åse Wallin är projektledare för nya Skurubron på Trafikverket:

– Under ordinarie sprängning gick det inte som planerat, det var ett bergblock som inte lossnade och som riskerade att trilla ned och utgöra en fara. I samband med det var vi tvungna att stänga av delar av Värmdöleden helt. Vi förstår att det orsakade problem för de som skulle ta sig hem men säkerheten går först.

– Vi förstår att det det ställer till problem för många men säkerheten måste alltid gå först. Vi hoppas att folk ändå har förståelse och tålamod när sånt här händer.

Sprängarbetet gjordes klockan 14 och var en ordinarie sprängning.

– Det är sådant som kan hända, berg kan bete sig oberäkneligt vid sprängning.

Går det att utesluta att det händer igen?

– Det är alltid en risk med sprängningsarbete vid vägarbete. Vi kommer undersöka varför det inte gick som planerat, vi vet att berget har sprickor och är poröst, vi måste titta på om vi ska använda en annan sprängmetod

Kommunalrådet i Nacka sa till Mitt i under tisdagen att Nacka kommun inte kontaktades av Trafikverket om det som hänt, kommunen själv fick kontakta Trafikverket.

Åse Wallin:

– Vi informerade Nacka kommun i den kanal som vi har kommit överens om att vi ska informera genom vid sådana här händelser. Jag hade en tät dialog med min kontaktperson på Nacka kommun under måndagen.

När Trafikverkets utredning är klar kunde Åse Wallin inte ge besked om under tisdagen.