Det var inte bättre förr – ännu värre tryck på akuten 2017

pressträff, södersjukhuset, sös. Mikael Runsiö, vd och Eva Östblom, chefsläkare svarar på frågor om varsel, personalens kritik.
Sös vd Mikael Runsiö och chefläkare Eva Östblom kallade till pressträff för att ge sin syn på akutkaoset i trettonhelgen.
Kaoset på Sös-akuten den gångna storhelgen har fått stor uppmärksamhet. Men faktum är att trycket var värre åren dessförinnan.
Det senaste året har flödet från akuten förbättrats och antalet överbeläggningar minskat, enligt chefläkaren Eva Östblom.

Nej, det var inte all time high på Södersjukhuset vad gäller tryck på akuten i jul- och nyårshelgen. I alla fall inte om man jämför med de senaste åren.

För det var inte bättre förr.


Max antal patienter som väntade på vårdplats

Loading...

Loading…


Källa: Södersjukhuset


Den 9 januari 2017 låg 45 patienter kvar på Sös akutmottagning i väntan på en vårdplats. I år var det som mest 35 patienter i korridorerna, och det var på trettondagen den 6 januari. Det visar sjukhusets statistik.

Tryck från annandagen

Just helgen 2016/2017 verkar ha varit särdeles tuff, då var det i princip 20 patienter som väntade på vårdplats varje dag från annandagen och en bra bit in i januari.

I år passerades 20-strecket ”bara” vid ett par tillfällen under perioden.

Vi kunde inte skriva ut patienter

Mikael Runsiö

På måndagen kallade Södersjukhuset till en pressträff där vd Mikael Runsiö och chefläkare Eva Östblom ville ge sin syn på situationen.

– I slutet av helgerna blev det väldigt besvärligt. Vi kunde inte skriva ut patienter till framför allt geriatriken, det var problem med it-system som gjorde att ambulanser med svårt sjuka patienter styrdes om hit, säger Mikael Runsiö.

pressträff, södersjukhuset, sös. Mikael Runsiö, vd och Eva Östblom, chefsläkare svarar på frågor om varsel, personalens kritik.

Mikael Runsiö säger att han förstår att personalen haft en besvärligt situation i helgerna. Foto: Christian Lärk.

Slog larm

Det var också då som situationen på akuten blev en stor nyhet efter ett uppmärksammat Facebookinlägg.

Larm inifrån Sös-akuten: ”Patienter som packade sillar”

Innan jul demonstrerade dessutom Sjukvårdsuppropet mot varslen på akutsjukhusen där hundratals läkare och undersköterskor kan få sluta.

Larmet om akutkaos är högre nu än tidigare år, trots att det var värre då. Hur det kommer sig har varken Mikael Runsiö eller Eva Östblom något svar på.

– Men det är klart att negativ uppmärksamhet kring sjukhuset påverkar personalen, säger Mikael Runsiö.

pressträff, södersjukhuset, sös. Mikael Runsiö, vd och Eva Östblom, chefsläkare svarar på frågor om varsel, personalens kritik.

Eva Östblom, chefläkare, menar att toppar som den i trettonhelgen är svåra att förutse. Foto: Christian Lärk.

Färre får vänta länge

Enligt chefsläkaren Eva Östblom är det svårt att förutse och planera för när det kommer toppar i vården.

– Men vi har de senaste åren fått bättre flöden och färre överbeläggningar. Och vi strävar efter att patienter inte ska behöva vänta i mer än en timme på att bli inlagda.

2018 fick 25 procent av patienterna vänta mindre än en timme. 2019 var andelen i stället 55 procent.

Hon säger också att de infört ett nytt arbetssätt där patienter sorteras mer effektivt, och med avdelad personal som samlas kring de sjukaste patienterna.

Färre vårdplatser behövs

På Södersjukhuset är 15 procent av det totala antalet vårdplatser stängda, och fler skulle behöva vara öppna och bemannade, enligt sjukhusledningen.

Men över tid ska behovet av vårdplatser minska, eftersom Region Stockholm fattat beslut om att akutsjukhusens resurser bara ska användas till dem som inte kan vårdas på annat sätt.

Vårdcentraler och specialistmottagningar ska ta hand om fler patienter, likaså närakuterna.

Vårdtunga patienter

Men enligt de som arbetar på golvet har någon avlastning inte skett.

– Siffermässigt har vi färre patienter som ligger inne, men de vi har är sjukare än förr och kräver mer personal runt om sig, har huvudskyddsombudet Carina Hansen tidigare sagt till Mitt i.

– Sedan jag började som skyddsombud 2011 har det successivt blivit värre. Frågan är när vi nått taket, säger hon.