”Arriva ljög om vinterdäck”

Två bussar som fastnat för att däcken inte klarar vinterhalkan.
Två bussar som fastnat för att däcken inte klarar vinterhalkan.
I januari lovade trafikbolaget Arriva att byta till bättre vinterdäck på alla sina bussar i Norrort. Det har inte skett, uppger en förare. Man enligt Arriva har de bussar som behövt fått nya däck.

– De luras. Det är väl bara förnamnet. De vet att vi har odugliga däck. De är lagliga, men de vet att de inte duger, säger en av Arrivas bussförare till Mitt i.

– De leker rysk roulette med vår och passagerarnas säkerhet.

I januari rapporterade Mitt i om Arriva-bussarnas dåliga ”vinterdäck”  som egentligen är anpassade för våta vägar på kontinenten, snarare än vinterväglag med snö. Då lovade företaget att samtliga bussar skulle få extra grovmönstrade däck för att klara hala vintervägar.


LÄS MER: Arriva får böta för inställda tåg och bussar


Nu, sex veckor senare, och med nya snöoväder, hävdar Arrivas egen personal att det utlovade däckbytet bara var… snömos.

– Det kan inte ha skett på så många bussar för jag har hittills bara sett EN buss med såna däck. Förra veckan. Och jag har kört buss hela tiden, säger föraren.

Men det är inte sant, enligt Arriva. När företagets kommunikationschef Christer Ekelund efter nästan ett dygn svarar på Mitt i:s frågor säger han att närmare hälften av bussarna i Norrort numera har så de så kallade extreme-däcken för att klara vinterhalkan. Beskedet från Arriva i januari var att samtliga bussar skulle förses med extreme-däck.

– Vi har monterat Continental Extreme-däck på de bussar  som har störst behov, vilket är 106 st av de ca 240 som hör till Täbygaraget och som kör i ytterområdena.

– Det viktiga är att de som behövde det fick det. De bussar som kör i innerstan har ett vinterdäck som är bättre anpassat för den typen av underlag som oftast råder där, säger Christer Ekelund.

Var kör bussarna med extreme-däcken?

– De kör i ytterområdena, där det generellt är sämre väghållning och behovet av denna typ av däck är störst.

Så alla som skulle ha extreme-däck fick det och de bussarna har dessa däck nu?

– Det stämmer, vi har prioriterat att använda denna typ av däck på de bussar som används i de områden där behovet är störst.

Hur kommer det sig att Arriva föraren vi talat med inte sett detta? 

– Det kan inte jag svara på utan det får du fråga föraren om.

Oavsett vilka däck bussarna haft har det varit gott om tillbud under de senaste dagarnas snöfall.

Exempelvis ska en Arrivabuss på onsdagen (22/2) ha krockat vid en cirkulationsplats i Täby.

– Det var tur för det var en singelolycka. Jag såg bussen. Den var helt kvaddad där fram.

Hur har det sett ut i övrigt i dag (läs: onsdag 22/2), med snöfallet?

– Tillbuden måste varit ganska omfattande för jag har inte hört om annat på radion än att bussar stått stilla och att vi ska undvika vissa ställen, berättar Arrivas förare för Mitt i.

En privatperson i Täby ger sin bild av problemen, i det här fallet i Näsby Park, 22 februari:
”Varje gång det har snöat och blivit lite halt fastnar buss 619 (…) Nu har det hänt igen. Bussen står där och blinkar”
”Hållplatsen är belägen i en uppförsbacke och med de dåliga däck som bussarna tydligen har blir det omöjligt för bussföraren att komma igång, när de stannat för att släppa av passagerare.”

Täbybon  berättar även om tidigare händelser:  i januari då en buss som tappat greppet blockerade en väg åt båda hållen i två timmar och en annan buss på samma ställe som mejade ner en stolpe vid ett övergångsställe.

”Det behövdes flera man som nästa dag bytte ut/reparerade stolpen”.
Täbybon avslutar: ”Det vore kanske en idé att sätta bättre däck på de bussar som trafikerar den här rutten”.

Beror alla tillbud på de dåliga däcken?

– Vi har många erfarna förare. En sak är säker: Med ordentliga vinterdäck är risken bra mycket mindre, säger Arrivas förare.

 

LÄS MER:

Flera olyckor och halt på vägarna

Efter kritik – nu får bussarna vinterdäck